Sælgerguide

Sælgerguide

SÆLGERGUIDE

Denne guide er tiltænkt som opslagsværk til dig som ønsker at sælge din bolig

Indholdsfortegnelse

Indholdsfortegnelse

Forløbet i en ejendomshandel

Få vurderet din bolig

Sådan foregår vurderingen af din bolig

Før du sætter din bolig til salg

Byttehandler

Valg af ejendomsmægler

Solgt eller Gratis

Markedsføring

Annoncering i Aviser

Internettet

Køberkartotek

Book salgsvurdering af ejendommen

Hvilke dokumenter skal mægleren bruge

Salgsbudgettet

Formidlingsaftalen

Salgsforberedelse

Tilstandsrapport

Hvad er en tilstandsrapport?

Formål med en tilstandsrapport

Hvad er omfattet af en tilstandsrapport?

Karaktersystem i en tilstandsrapport

Den gamle skala fra før 1. Oktober 2020:

Resumé i en tilstandsrapport

Sælgers oplysninger i en tilstandsrapport

Bygningskonstruktioner

Hvad er ikke omfattet af huseftersyn og tilstandsrapport?

Ser tilstandsrapporten god ud?

Tilstandsrapport for ejerlejligheder

Tilstandsrapportens byggetekniske udtryk

Sælgeroplysningsskema til tilstandsrapport

Fornyelse af tilstandsrapport

Pris på tilstandsrapport

Energimærke

Formålet med energimærkning

Et energimærke omfatter:

Energimærkningsklasser

Forskellige energimærker til forskellige ejendomstyper

Priser for energimærke

Hvad er et automatmærke?

Hvem kan få et automatmærke?

Varmeforsyningen skal opfylde følgende kriterier:

Hvordan foregår det?

Hvad skal vi bruge?

Hvornår kan det ikke betale sig med et automatmærke?

Energimærke til en-families huse og rækkehuse

Krav til energimærke for en-families huse og rækkehuse

Energimærkets gyldighed er 10 år

Forbered dig til mødet med energikonsulenten

Selve gennemgangen af huset

Energimærke til fler-familiehuse og etageboliger

Krav til energimærke på fler-familie ejendomme

Det er ikke din bolig der skal laves energimærke på

Bygninger over 1000 m2

Forbered dig til mødet med energikonsulenten

Selve gennemgangen af ejendommen

Energimærke til sommerhuse

Energimærke for nybyggeri

Energirammen - inden energimærket

Gennemgang af energiramme og de faktiske forhold

Nødvendig dokumentation til energimærket

Krav til uvildighed omkring energimærket

Til Salg Skilt

Gode råd til bedre boligsalg

Fremvisningen

Åbent hus

Forhandling

Købsaftale

Fortrydelsesret

Rådgivning

Ejerskiftelån

Sælgerpantebrev

Kurssikring

Indfrielse af eksisterende lån

Hjemtagelse af nyt ejerskiftelån

Skødet

Reguleringsopgørelse

Refusionsopgørelsen

MitID erstatter NemID

Før overtagelsen

På selve overtagelsesdatoen

Afregning/Frigivelse

Testimonial

Når ejendommen er solgt

Nyttige adresser og telefonnumre

 

 

Forløbet i en ejendomshandelForløbTegningm4step [25/02/2021]

Lad det være sagt med det samme – der er ikke 2 handler som er ens. Der er dog flere lighedstegn og det er dem vi her vil prøve at skitsere. Formålet med denne guide er således at give dig som sælger nogle pejlemærker du kan forholde dig til. Har du som sælger spørgsmål du ikke synes er besvaret i denne guide er du altid velkommen til at kontakte vores kontor.

Få vurderet din boligPrisskiltSVG [01/06/2023]

Når boligen skal sælges, er du selvfølgelig interesseret i, hvilken pris du kan få. Mange gange kan det være udslagsgivende for, om du vælger at sælge eller ej. Bestil en gratis salgsvurdering, og find ud af, hvad din bolig er værd såfremt du er i tvivl?

Du kan bestille en gratis salgsvudering her.

Der er et væld af faktorer, som afgør, hvad din bolig kan sælges for. En professionel ejendomsmægler kender markedet og ved, hvad der efterspørges. For at kunne give en realistisk vurdering af boligens salgspris, skal mægleren bl.a. vurdere betydningen af: størrelse, indretning, boligtype, beliggenhed og stand. Dette skal sammenholdes med udbuddet af boliger i området og ligeledes tidligere solgte boliger i samme område og af samme type og stand.

Sådan foregår vurderingen af din bolig

Vurderingen kan foregå ved, at din ejendomsmægler kommer ud til dig og går boligen grundigt igennem sammen med dig. I andre tilfælde foregår vurderingen ved mægleren gennemgår boligens data og sammenholder disse med oplysninger fra dig i forhold til ovenstående og herudfra fastsætter en foreløbig salgsvurdering indtil alle oplysninger og dokumenter og rapporter er modtaget.

I dialog med dig afstemmer ejendomsmægleren også, hvilke forventninger du har til vurderingen og et eventuelt salgs forløb. For at kunne give en præcis vurdering på selve udbudsprisen, skal mægleren bruge forskellige papirer. Det kan f.eks. være: Oversigt over restgæld i ejendommen eller pantebreve. Oplysninger om ejendommens forsikringsforhold. Ejer- og anvendelsesudgifter. Oplysninger om hvilke istandsættelser og renoveringer du har gennemført i din ejertid? Er der nogen fejl og mangler vi skal tage højde for? Øvrige oplysninger som kan have betydning for ny ejer og salget?

På den baggrund beregner ejendomsmægleren, hvilken pris boligen bedst kan sælges til, og WEBm2 beregner dit økonomiske udbytte ved salget (et salgsbudget). Derefter vil ejendomsmægleren tilbyde at gennemgå alle tal og beregninger med dig.

Før du sætter din bolig til salgHusTilSalg.PNG [19/02/2021]

De fleste handler starter med familiens behov har ændret sig. Typisk er den nuværende bolig blevet for stor – børnene er måske flyttet? Eller boligen er blevet for lille – der er børn på vej? Eller familien skal måske flytte pga. nyt job? Uanset hvad årsagen er til du ønsker at sælge er der nogle få gode råd vi her ønsker at give dig i forhold til den nye bolig du gerne vil have. Hvilken type bolig søger du – hus, lejlighed? Hvilket prisleje skal den nye bolig have?

Hvilket område skal den nye bolig ligge i? Er der specielle krav – altan, 1 plan etc.

Hvis ikke du allerede har fundet din nye bolig kan WEBm2 være dig behjælpelig med at finde din nye bolig. Vi kan oprette dig i vores køberkartotek og tilråder også alle sælgere at de først køber når de har solgt idet alternativet er forbundet med nogle risici som ellers normalt vil kræve en særdeles stærk økonomi og i øvrigt også lægge et større pres på det kommende bolig salg.

ByttehandlerBytteIkonPNG [01/06/2023]

Byttehandler er herudover ikke unormalt og såfremt du kunne være interesseret heri hører vi meget gerne om hvilke ønsker du har hertil. Herefter kontakter vi de respektive ejendomme for at afdække mulighederne for en evt. byttehandel – mageskifte. Denne øvelse kræver ofte flere handler som ”hænger sammen” og nogle gange kan der således være mere end 2 handler som er forbundne og som er betingede af hinanden.

Valg af ejendomsmæglerSelvsalgMedMæglerIkon [16/05/2023]

De fleste sælgere ønsker at få vurderet deres ejendom af 2-3 lokale mæglere. Dette for dels at få afdækket hvilket prisniveau ejendommen ligger i og dels for at få afklaret hvilke omkostninger der vil være forbundet med en kommende ejendomshandel.

Prisniveauet for ejendommen kan herudover også findes ved at undersøge de store boligportaler boligsiden.dk og boliga.dk – her kan du se meget præcist hvilke ejendomme der p.t. er til salg i netop dit område og herudover kan du også se hvilket prisleje disse er udbudt til og sidst men ikke mindst kan du også direkte se hvilken pris der sidst er handlet til i dit område. Alt sammen redskaber der hjælper dig til at finde dit eget prisleje på netop din ejendom med justeringer af stand, beliggenhed m.v., men helt afgjort også i forhold til hvor lang tid du vil have boligen til salg? Den skal jo konkurrere med dem som allerede er udbudt til salg. Normalt betyder en længere salgstid også en lavere handelspris. Det er altså ret afgørende at udbudspris afstemmes med markedet for netop at opnå den bedst mulige salgspris!BoligsidenMedTekstPNGvertikal [01/06/2023]BoligaPNG [01/06/2023]

Læs evt mere om ”pris på din bolig” her.

Solgt eller GratisSolgtellerGratisIkon [17/01/2019]

De fleste ejendomsmæglere tilbyder Solgt eller Gratis og det gør WEBm2 også. Det er dog langt fra alle som får det største provenu eller overskud i deres bolighandel ved netop denne salgsform. Årsagen hertil er mange. Den primære grund til netop denne salgsform typisk er den dyreste skyldes at de fleste købere synes at de nyeste udbudte ejendomme er de mest interessante og derfor primært er mest interesseret i dem i netop starten af salgsperioden. Dette betyder for dig som sælger at du har størst sandsynlighed for at sælge din ejendom i begyndelsen af salgsperioden. Det er også her de fleste modtager et købstilbud på ejendommen. Har du som sælger valgt en Solgt eller Gratis metode betyder dette omvendt at du accepterer et højt salær som er fast i hele perioden som kompensation mod det til gengæld er gratis når perioden er slut. Dette virker selvfølgelig tillokkende at alt er gratis, men fokus er samtidig flyttet væk fra størrelsen på salæret og du har som sælger samtidig valgt at tænke ud fra du netop ikke får solgt din bolig?!

Fokus bør være at få solgt – og til det lavest mulige salær!

MarkedsføringAnnonceringsikonPNG [01/06/2023]

Effektiv og databaseret markedsføring er utrolig vigtigt. Den er medvirkende til du som sælger får skabt opmærksomhed omkring din bolig og den er medvirkende til at samle alle potentielle købere til netop din bolig indenfor et bestemt tidsinterval.

Eftersom købers forventning til afslag er mindst i starten af din salgsperiode og stiger som følge af længere og længere salgstid kan en digital markedsføringsstrategi således både måles og beregnes til at være mange tusinde kroner værd – oftest 6 cifrede beløb alt efter beliggenheden og området.

Kontakt dit online ejendomsmæglerfirma WEBm2 med speciale indenfor digital markedsføring af fast ejendom på nettet – så vi kan optimere dit salgsprovenu (overskud). Kontakt os her.

Fig. 1 Nedslag, kr. pr. m2MarkedsindexNedslagprkvm [01/06/2023]MarkedsindexSalgsprisprkvm [01/06/2023]

Kilde: Boligsiden.dk, Markedsindeks.

Ovennævnte eksempel viser at der i København gives gns kr. 2.350 i afslag pr kvm mod kun gns. Kr. 635 i afslag pr kvm i Aalborg for samme periode. En bolig på 150 kvm giver således et gns afslag i København på kr. 352.500 mod kr. 95.250 for samme størrelse i Aalborg. Gns. prisen i København pr kvm på kr. 41.883 er selvfølgelig også større end kr. 15.804 pr kvm i Aalborg.

Hvis vi antager udbudsprisen er afstemt med købernes forventning og boligen således bliver solgt før prisjustering eller afslag vil der således være en ”buffer” på hhv kr. 350.000 i København og kr. 95.000 i Aalborg til noget markedsføring for dermed at sikrer boligen bliver solgt før afslag eller prisjustering bliver nødvendigt. Dette giver et stort incitament for en tilpasset og målrettet markedsføring.

Effektiv markedsføring kan derfor være en god investering!

Kontakt WEBm2 på 7025 7777 for nærmere information.

Når du skal sælge, er det helt afgørende din ejendom udbydes netop der hvor køberne er – og det er på internettet!Pil med 4 ben [08/06/2016]

Markedsundersøgelser viser at mere end 95% af alle købere findes på internettet. Årsagen til denne markante gruppe af købere netop findes her er at netop søgeportalerne på internettet gør det muligt for køberne at danne sig et overblik over hvilke ejendomme der til enhver tid er udbudt samt til hvilken pris. Herudover kan de også se billeder, plantegning, økonomiske tal, downloade rapporter og meget meget mere. Det giver således en køber mulighed for at sidde derhjemme eller på arbejdet og samtidig søge i alle de ejendomme som matcher netop de kriterier som køber selv har indtastet i søgerobotten – og dette er en væsentlig årsag til køberne har flyttet sig over på internettet og dermed også i en vis udstrækning væk fra avisen eller den lokale mæglerforretning.

Det er derfor helt afgørende for dig som sælger at sikrer dig din ejendomsmægler har fokus på internettet og ikke alle andre steder.

Markedsføring på internettet er sammenholdt med avisannoncering også meget billigere og ikke mindst målbare. Dette er en afgørende faktor for hvorfor vi hos WEBm2 kan konkurrere med de traditionelle mæglerkæder uden det går udover kvaliteten eller udbudstiden.

Hvem tror du f.eks. der betaler for de mange dyrere helsidesannoncer i din lokalavis? Hvorfor skal du betale for lokalannoncering når din køber med 95% sikkerhed findes på internettet som er næsten gratis? Lokalannoncering kaldes også for image annoncering og er mest målrettet sælgerne i området.

Annoncering i AviserJyllandsposten logo [10/06/2016]

Denne markedsføringsform er både utidssvarende og oftest meget dyr. Du bør derfor meget overveje om denne type markedsføringBørsen logo [10/06/2016] er den rette for netop din ejendom?

Skulle du som sælger gerne ville holde åbent hus eller lign kan det dog være en god ide at supplere med netop en lokal- eller regional avisannonce, men også her bør billigere og bedre alternativer overvejes. Der kan f.eks. annonceres med åbent hus på internettet, SOME-kampagner og promoveringer samt Google AdWord.

Kontakt WEBm2 for nærmere oplysninger herom.

InternettetDigitalMarketing [16/05/2023]

Siden 1999 har internettet spillet en stadig større rolle i næsten enhver ejendomshandel. Det er absolut det sted hvor næsten alle købere søger efter deres nye bolig og nye tal viser også at mere end 95% af køberne har anvendt internettet til at søge efter bolig på!

Internettet er således uden sammenligning den vigtigste parameter for dig som sælger og da den samtidig kan være en meget billig salgskanal, bør du selvfølgelig udnyttet dette som sælger til egen fordel og dermed spare tusindvis af kroner i dit salær uden at give køb på kvalitet eller effektivitet!

KøberkartotekKoeberkartotekIkonPNG [02/06/2023]

Næsten alle ejendomsmæglere tilbyder købere at blive skrevet gratis op i en form for database – oftest kaldet et køberkartotek.

Dette er en udmærket service for en køber, men fordi internettet giver samme, køber mulighed for på et hvilket som helst givent tidspunkt selv at lave en total søgning på internettet og dermed selv kunne se hvilke emner der matcher hans eller hendes kriterier er det en database eller et køberkartotek som desværre ikke rummer mange andre købere end dem som allerede eksisterer på nettet i forvejen.

Flere mæglerkæder tilbyder som en service at skrive til de købere som frivilligt har ladet sig registrerer i deres køberkartotek såfremt en ny ejendom kommer til salg og som netop matcher kriterierne for denne køber. Flere af de samme mæglerkæder markedsfører samtidig alle andres emner (datatræk fra Boligsiden.dk) – altså salgsemner som ikke er til salg hos dem selv, men derimod hos deres konkurrenter og det betyder derfor at også WEBm2 s? sælgere får glæde af netop dette køberkartotek som vores konkurrenter har idet også vores emner markedsføres hos disse.

Så igen hvorfor betale mere i salær uanset størrelsen på den pågældende mæglers køberkartoteket eftersom du højest sandsynligt får adgang hertil alligevel?

Book salgsvurdering af ejendommenKalenderIkon [16/05/2023]

De fleste sælgere ønsker at få vurderet deres ejendom af 2-3 lokale mæglere. Dette for dels at få afdækket hvilket prisniveau ejendommen ligger i og dels for at få afklaret hvilke omkostninger der vil være forbundet med en kommende ejendomshandel. Efter boligerne er flyttet online og priserne gemmes online og dermed er tilgængelige for alle oplever vi sjældent sælgere der ikke selv kender prisniveauet for det område deres bolig ligger i. Du kan derfor selv gå på f.eks. boligsiden.dk eller boliga.dk og checke prisniveauet for din bolig eller du kan kontakte WEBm2 for en gratis salgsvurdering?

Se i øvrigt også tidligere punkt – Valg af ejendomsmægler. WEBm2 tilbyder alle sælgere salærmatch. Det betyder du som sælger hos WEBm2 er garanteret det billigste salær for samme ydelse! Kontakt os for nærmere information og tilbud. Ring på 7025 7777.

Hvilke dokumenter skal mægleren brugeDokumentIkonCheckmarkPNG [01/06/2023]

  • Skatter og Afgifter for 2023
  • BBR-ejermeddelelse
  • Senesteoff. vurdering
  • Kopi af evt. pantebreve samt seneste terminskvittering
  • Seneste årsopgørelse fra kreditforeningincl. kontrolkode samt seneste terminskvittering
  • Seneste opkrævning af fællesudgift/grundejerforeningskontingent
  • Seneste årsopgørelse fra el, vand, vandafledning og varme
  • Forsikringspolice (ved hus/fritidshus) samt seneste præmieopkrævning
  • Evt. tilstandsrapport og energimærke for ejendommen
  • Oplysninger om evt. antenneforening og/eller andre abonnementer

SalgsbudgettetSalgsbudgetPNG [01/06/2023]

Efter din ejendom er blevet vurderet vil du som sælger modtage et salgsbudget. Dette budget indeholder en oversigt over samtlige indtægter og samtlige udgifter der er forbundet med salget af ejendommen.

WEBm2 udarbejder altid sine salgsbudgetter så du som sælger kan se hvilke ydelser der er obligatoriske samt hvilke der er tilvalg. Dette netop for du som sælger selv kan vælge nøjagtigt de ydelser du har brug for og dermed ikke skal betale for ydelser du ikke har brug for.

Salgsbudgettet er udarbejdet ud fra dagskurser og eftersom disse ændres dagligt kan salgsbudgettet altså også ændre sig frem i tiden. Herudover vil nogle beløb være anslået idet den reele udgift for nogle udlæg først kendes på et senere tidspunkt. Du vil dog altid modtage et salgsprovenu når en køber henvender sig og har underskrevet en købsaftale og heraf skulle de endelige tal gerne fremgå alene med forbehold for indfrielseskurserne på de indestående lån.

FormidlingsaftalenFormidlingsaftaleSignPNG [01/06/2023]

En formidlingsaftale er en aftale mellem dig som sælger og WEBm2 som ejendomsmægler. Formidlingsaftalen skal være skriftlig og den indeholder en fuldmagt fra dig som ejer af ejendommen til vi som mægler må udbyde ejendommen til salg samt herudover også en generel fuldmagt til at indhente de nødvendige dokumenter skal anvendes.

Formidlingsaftalen indeholder størrelsen på salæret og udlæg. Aftalens varighed. Hvilken værdiansættelse WEBm2 har sat ejendommen til samt selvfølgelig hvilken udbudspris der er aftalt ejendommen udbydes til.

Formidlingsaftalen indeholder også en angivelse om salgsarbejdet er ud fra Solgt eller Gratis eller om det er Efter Regning.

Formidlingsaftalen indeholder ligeledes en fortegnelse af tilvalg og fravalg. Formidlingsaftale er ikke nødvendig ved Selvsalg uden mæglerpakke. Den er således nødvendig såfremt du ønsker boligen annonceret på boligsiden.dk m.fl.

SalgsforberedelseMaalskivePNG [01/06/2023]

Når formidlingsaftalen er underskrevet, kan salget sættes i gang.

WEBm2 vil herefter udarbejde salgsopstilling, finansieringstilbud, indsætte tekst og billeder (evt. bestille fotos såfremt dette er aftalt) samt uploade sagen til internettet. Herudover vil WEBm2 bestille evt. manglende dokumenter til sagen samt bestille kommunalt oplysningsskema og tingbogsattest. Afhængig af hvilken aftale der er indgået skal der ligeledes bestilles tilstandsrapport, el rapport og energimærke såfremt dette ikke allerede foreligger. Nye forsikringstilbud vil blive bestilt når gyldig tilstandsrapport foreligger.

Når alle dokumenter og attester foreligger, er ejendommen reelt klar til at blive solgt og her udarbejder WEBm2 også købsaftalen således den er klar når en potentiel køber melder sig på banen.

TilstandsrapportTilstandsrapportPNG [01/06/2023]

Kilde : Danske-Bygningssagkyndige.dk

 Med en tilstandsrapport er det muligt, at du som sælger kan frigøre dig for dit 10-årige mangelansvar, såfremt du overfor køber fremlægger en tilstandsrapport samt tilbud på en ejerskifteforsikring, samt tilbud om at betale ½ delen af præmien på ejerskifteforsikringen.

Når du køber bolig, skal du være opmærksom på, at du med en tilstandsrapport og et eleftersyn får mulighed for at tegne en ejerskifteforsikring. Denne forsikring vil dække eventuelle skjulte fejl og mangler i op til 10 år. Køber og sælger deler udgiften hertil.

Hvad er en tilstandsrapport?

En tilstandsrapport beskriver bygningens tilstand og afdækker synlige skader, der i væsentlig grad nedsætter bygningens funktion eller værdi.

En tilstandsrapport er ikke lovpligtig, men der findes næppe mange sælgere i dag, som ikke ønsker at sikre sig mod sit ellers mangeårige mangelansvar.

Samtidig findes der nok heller ikke mange købere, som ikke ønsker at få overblik over bygningens fysiske tilstand inden den store beslutning om et køb træffes.

I praksis udføres der tilstandsrapport og el-eftersyn på stort set alle huse før der kan gennemføres en handel.

Uanset hvordan huset handles, er det vigtigt, at der udarbejdes en tilstandsrapport af en kvalificeret bygningssagkyndig, som er uvildig i sin bedømmelse af ejendommen.

En tilstandsrapport udarbejdes på baggrund af en visuel gennemgang af bygningens synlige og alment tilgængelige bygningsdele.

Formål med en tilstandsrapportMaalskivePNG [01/06/2023]

En tilstandsrapport har til formål at beskrive i hvilket omfang, bygningens fysiske tilstand er ringere, end tilstanden i tilsvarende, intakte bygninger af samme alder.

En tilstandsrapport afdækker synlige skader, der nedsætter bygningens funktion eller værdi nævneværdigt. Endvidere afdækkes tegn på skader eller fysiske forhold, der giver en nærliggende risiko for, at der vil kunne udvikles en skade.

Tilstandsrapport skal give et realistisk billede og bidrage til en handel uden skuffede forventninger. Køber ved, hvad han køber, og sælger ved, hvad han sælger.

Hvad er omfattet af en tilstandsrapport?

En tilstandsrapport omfatter alle bygninger på grunden medmindre de er direkte undtaget. Se Bygningsbeskrivelse side 6 i rapporten. Heraf fremgår hvilke bygninger der er på grunden.  Under bemærkninger pkt. 4 anføres hvilke sekundære bygninger, der eventuelt er undtaget i tilstandsrapporten.

Der kan være bygninger, som ikke er godkendte af bygningsmyndigheden, eller bygninger som afviger i anvendelse eller markant i størrelse. Dette fremgår af Bemærkninger pkt. 5.

Et huseftersyn/tilstandsrapport er en professionel vurdering af, om bygninger på ejendommen er i ringere stand end tilsvarende bygninger af samme alder. En tilstandsrapport afdækker synlige skader, som nedsætter bygningens funktion eller værdi nævneværdigt. Desuden afdækker en tilstandsrapport tegn på skader eller andre fysiske forhold, der giver en nærliggende risiko for, at der kan udvikles en egentlig skade.

Karaktersystem i en tilstandsrapport

De fundne skader fremgår af "Registrering af bygningens tilstand". Skaderne tildeles en karakter efter følgende skala i en tilstandsrapport:

Grå - Mindre alvorlige skader og kosmetiske skader

Dette er skader som ikke påvirker bygningens funktion eller konstruktion, men stadig er der og kan ses. 

Eksempler:

  • Enkelte løse klinker på en udvendig trappe
  • Ydervægge har mindre revner - uden væsentlig forsætning og uden konstruktiv betydning.
  • Gulv har mindre skævheder og og ujævnheder - ofte aldersrelateret
  • Loftlem der ikke er isoleret - laver en kuldebro, men giver ikke risiko for følgeskader
  • ujævn isolering - medfører øget varmetab, men ikke skader

Gul - Alvorlige skader

Disse skader kan påvirke bygningen på længere sigt, og selve funktionen af bygningsdelen er udsat.

Eksempler:

  • Mørtelfuger omkring vinduer og døre er revnede eller porøse - dette giver risiko for fugtindtrængen der kan give skader på bagvedliggende konstruktioner 
  • Skorsten har revner og løse sten - Dette giver risiko for at der trænger vand ind i skorstenen og underliggende bygningsdele
  • Defekte fuger i sålbænke kan give fugt i underlæggende konstruktion
  • Punkterede termoruder  - bliver med tiden uklar og isoleringsevnen forringes
  • Overfladisk rust på radiator - Giver risiko for gennemtæring og vandudslip

Rød - Kritiske skader

Røde skader nævnt i en tilstandsrapport er skader som allerede har forårsaget at bygningsdelen svigter, eller at det kommer til at ske på kort sigt (inden for 2 år). Disse skader kan allerede have medført skader på andre bygningsdele.

Eksempler:

  • Tagplader der er revnede - Dette skaber skade på underliggende bygningsdele
  • Nedbrydning i værn på altan - Her er der direkte risiko for personskade og styrkesvækkelse i konstruktion

Spørgsmålstegn - Mulige skader

Dette dækker over forhold der kræver nærmere afdækning og ikke kan afklares ved normal udarbejdelse af en tilstandsrapport - de ting der er nævnt i denne kategori er nogle hvor du selv bærer risikoen hvis der bliver handlet uden ellers at have afdækket den mulige skades omfang og konsekvenser.

Den gamle skala fra før 1. Oktober 2020:

K0 i en tilstandsrapport - Kosmetiske skader

Beskriver skader eller forhold, som kan påvirke købers indtryk af ejendommen.

K1 i en tilstandsrapport - Mindre alvorlige skader

Beskriver skader, som ikke har nogen indflydelse på bygningsdelens eller bygningens funktion.

K2 i en tilstandsrapport - Alvorlige skader

Beskriver skader, som medfører, at bygningsdelens funktion svigter inden for overskuelig tid. Dette vil ikke medføre skader på andre bygningsdele.

K3 i en tilstandsrapport - Kritiske skader

Beskriver skader, som vil medføre, at bygningsdelens funktion svigter inden for overskuelig tid. Dette svigt risikerer at medføre skader på andre bygningsdele.

UN i en tilstandsrapport - Bør undersøges nærmere

Beskriver forhold, hvis konsekvens ikke kan fastlægges tilstrækkelig ved den visuelle gennemgang. Det kan være en alvorlig skade. Derfor bør art, omfang og konsekvens altid afklares. Hvis køber vælger at købe ejendommen, uden at forholdet er undersøgt nærmere, bærer køber selv risikoen.  

En eventuel note til den anførte skade er den bygningssagkyndiges vurdering af og skøn over skadesårsager og konstruktioner.

Resumé i en tilstandsrapport

I beboelsesdelen omfattes en summering af skadeskaraktererne for de enkelte bygningsdele og i "Generelle kommentarer til bygningens tilstand" konkluderer den bygningssagkyndige vurderingen af beboelsesdelens tekniske tilstand.

Sælgers oplysninger i en tilstandsrapport

Sælgers oplysninger om ejendommen er en vigtig del af en tilstandsrapport. Ud fra sit kendskab til ejendommen besvarer sælger spørgeskemaet, normalt som indledning til husundersøgelsen. Det er vigtigt, at køber gennemlæser besvarelsen for derigennem at få et mere nuanceret kendskab til ejendommen.

BygningskonstruktionerBygningskonstruktionPNG [01/06/2023]

Afsnittet "Bygningskonstruktioner" i en tilstandsrapport, indeholder oplysninger til ejerskifteforsikring og omfatter beskrivelse af de enkelte bygningsdeles opbygning. Oplysningerne er møntet på ejerskifteforsikringen, men der kan også være anført vigtige oplysninger om kendte risici ved de enkelte konstruktioner, men hvor der endnu ikke er konstateret skader.

Hvad er ikke omfattet af huseftersyn og tilstandsrapport?TommelNedIkon [16/05/2023]

Kort fortalt omfatter huseftersynet og en tilstandsrapport ikke følgende forhold:

  • Skader ved huset, som ikke er visuelt konstaterbare. Disse skader vil være dækket af en ejerskifteforsikring.
  • Vvs-installationernes funktion.
  • El-installationer, idet de er omfattet af el-eftersynsrapporten.
  • Æstetiske eller arkitektoniske forhold.
  • Sædvanligt slid og bygningernes normale vedligeholdelsestilstand
  • Bagatelagtige forhold, som kan antages ikke at påvirke bygningernes brug eller værdi nævneværdigt
  • Planløsningen og bygningernes indretning samt bygningernes placering på grunden
  • Bygningernes lovlighed, bortset fra åbenlyse overtrædelser af bygningslovgivningen
  • Løsøre og hårde hvidevarer
  • Udendørs svømmebassiner og tilhørende tekniske installationer
  • Markiser og baldakiner
  • Indretninger/ installationer uden for bygningerne
  • Ud over dette skal man være særligt opmærksom på, at en tilstandsrapport efter huseftersynsordningen ikke omfatter økonomisk overslag over omkostningerne til skadesudbedring.
  • Endelig omfatter tilstandsrapporten ikke rådgivning om hvorledes en omtalt skade kan udbedres.

Ser tilstandsrapporten god ud?

Så overvej at bruge en køberrådgiver eller en købermægler til at få afklaret tvivlsspørgsmål og gennemgå boligen med jer.

Tilstandsrapport for ejerlejlighederApartmentIkonPNG [02/06/2023]

Det fremgår af "bekendtgørelse om Huseftersynsordningen”, at der ved ejerlejligheder skal udfærdiges 2 tilstandsrapporter - en for selve ejerlejligheden og en for fællesdelen.

Retsvirkningen er den samme som ved andre ejendomme. Sælger kan frigøre sig for sit ellers 10-årige mangelansvar ved at lade rapporterne udfærdige og ved at fremlægge et tilbud på en ejerskifteforsikring.

Tilstandsrapportens byggetekniske udtryk

En tilstandsrapport er et byggeteknisk dokument som uundgåeligt indeholder tekniske udtryk som ikke er alment kendte - f.eks. ord som flunke, kip, rulleskifte eller vandnæse. Hvis du har problemer med at læse tilstandsrapporten kan du med fordel slå op i Illustreret Byggeordbog forinden du tager kontakt til den konkrete byggesagkyndige.

Sælgeroplysningsskema til tilstandsrapport

Et særligt afsnit i tilstandsrapporten er sælgers oplysninger om ejendommen. Oplysningerne afgives på et spørgeskema. Der er også et fritekstfelt, hvor sælger kan komme med andre oplysninger om skader på ejendommen. Det kan være skader, som der ikke er spurgt direkte til.

Oplysningerne indgår som en fast del af tilstandsrapporten. Huseftersynet kan derfor ikke udføres, hvis sælgeroplysningsskemaet ikke foreligger i udfyldt og underskreven stand.

Hvis du som sælger af en ejendom, er usikker på besvarelsen af enkelte spørgsmål, skal du blot lade dem stå åbne og afvente en dialog med den bygningssagkyndige, som vil være dig behjælpelig med besvarelsen.

Sælgeroplysninger om ejendommen udgør en del af sælgers loyale oplysningspligt i forbindelse med sælgers fritagelse for ansvar for mangler og fejl ved huset efter husets er solgt.

Fornyelse af tilstandsrapport

For at sælger kan blive frigjort for sit ellers 10-årige mangelansvar må en tilstandsrapport højst være 6 måneder gammel på det tidspunkt, hvor køber får rapporten forelagt, hvilket ofte er det tidspunkt, hvor handelen indgås.

Såfremt ejendommen ikke er handlet inden 6 måneder fra tilstandsrapportens datering, skal tilstandsrapporten fornys.

Efter Bekendtgørelse om Huseftersynsordningen kan tilstandsrapporten fornyes, og den bygningssagkyndige bestemmer i så tilfælde, i hvilket omfang fornyet bygningsgennemgang er nødvendig og hvilket formindsket vederlag, der skal betales.

Pris på tilstandsrapportSkærmPriserRapportsætPNG [18/05/2023]

Se vores priser her.

EnergimærkeEnergirapportPNG [01/06/2023]

Kilde : Danske-Bygningssagkyndige.dk

Et energimærke er lovpligtigt når du skal sælge din bolig. Som ejer eller sælger har du pligt til at få udarbejdet et energimærke. Yderligere er energimærket blevet en obligatorisk del af salgsopstillingen hos ejendomsmægleren. Boligen må simpelthen ikke sættes til salg før der er udarbejdet et energimærke. Så sørg for at få det lavet i god tid inden du sætter boligen til salg så det ligger klar.

Formålet med energimærkning

Det primære formål med at energimærkning, er at motivere til energibesparelser og øge effektiviteten inden for anvendelse af energi i bygninger. Men for købere af din bolig er det mest for at se, hvad der er af energimæssige udgifter forbundet med købet. Så sørg for at få en god snak med energikonsulent, som kommer ud for at lave energimærket. Måske er det kun få forbedringer der skal laves for at forbedre energimærket, og derved forøge chancerne for at få boligen solgt?

Et energimærke omfatter:

  • En standardiseret beregning af din bygnings forbrug og energimæssige tilstand, beregnet ud fra et normalt brug af bygningen.
  • En oversigt med forslag til hvordan du eller boligkøber kan lave energibesparende foranstaltninger og råd om, hvorledes energiforbruget i bygningen kan reduceres.
  • Ved energimærkningen beregnes bygningens energimærke.

Energimærket udføres efter faste retningslinjer der fastlægges af energistyrelsen, i forbindelse med beregningen vil bygningen blive indplaceret i en energiklasse, p.t er nedennævnte energimærkningsklasser.

Energimærkningsklasser

  • A2020  - svarer til en ny bygning, der opføres som bygningsklasse 2020
  • A2015  - svarer til en ny bygning, der opføres efter bygningsreglement 2015
  • A2010 - svarer til en bygning opført efter Bygningsreglement 2010 (BR10)
  • B - svarer til en bygning opført efter kravene i Bygningsreglement 2008 (BR08) eller Bygningsreglement 1998 med tillæg (BR98s småhusreglementet)
  • C
  • D
  • E
  • F
  • G - Det dårligste energimærke

Forskellige energimærker til forskellige ejendomstyperEjendomstyper [16/05/2023]

Der er forskellige regler for energimærkning, og hvornår energimærkningen skal udføres. Det afhænger af ejendomstypen. De forskellige ejendomstyper er f.eks. enfamiliehus,rækkehuse flerfamiliehuseejerlejlighed, etageejendomme,  kontor- og erhvervsejendomme, nybyggeri osv.

Priser for energimærkeSkærmPriserRapportsætPNG [18/05/2023]

Pris for energimærkning af enfamiliehuse, rækkehuse, sommerhuse og stuehuse er reguleret af Erhvervs- og Byggestyrelsen.

Der ydes rabat ved udførelse samtidig med en tilstandsrapport. Se vores priser her.

Hvad er et automatmærke?AutomatmaerkeIkonPNG [02/06/2023]

Hvornår kan man få et automatmærke og hvornår skal man have lavet et almindeligt energimærke?

  • Simpel pris - 995 inkl. moms
  • Typisk levering inden for 1 arbejdsdag hvis vi har alt info vi skal bruge.

Hvem kan få et automatmærke?

For at man kan energimærkes uden bygningsgennemgang, er der nogle forudsætninger der skal være til stede.

Bygningen skal opfylde følgende kriterier:

  • Bygningen skal være opført maksimalt 25 år før energimærkningen.
  • Bygningen skal have BBR-anvendelseskoderne 110 (stuehus til landbrugsejendom), 120 (fritliggende enfamilieshus) eller 130, 131 eller 132 (række-, kæde-, eller dobbelthus). Er du i tvivl, så kontakt os.
  • Hvis ansøgningen om byggetilladelsen er indsendt til kommunen den 1. april 2006 eller senere, skal bygningen være energimærket i forbindelse med færdigmelding til kommunen. Hvis denne energimærkning ikke har fundet sted, kan bygningen ikke energimærkes uden bygningsgennemgang.

Varmeforsyningen skal opfylde følgende kriterier:VarmeforsyningPNG [02/06/2023]

Det forudsættes, at hele varmeforsyningen stammer fra en af de nævnte varmeforsyninger: 

  • Olie
  • naturgas
  • fjernvarme
  • el (herunder varmepumpe)
  • biobrændsel med centralvarmeanlæg.

Der tages ikke hensyn til supplerende varmeinstallationer, som f.eks. solvarme, brændeovn, pejse og lignende.

Hvordan foregår det?

Et automatmærke foregår uden en ny bygningsgennemgang. I stedet udfylder du en tro-og-love formular på at der ikke er ændret noget ved bygningen siden sidste energimærke er blevet lavet.

Hvad skal vi bruge?

Ejeren af bygningen skal udfylde en erklæringen som skal medsendes ved bestillingen. Kontakt os for nærmere information og modtagelse af erklæring.

Hvornår kan det ikke betale sig med et automatmærke?

Hvis der er lavet energimæssige forbedringer på boligen, så vil det ofte kunne svare sig at få lavet et nyt energimærke, da energimærket kan være forbedret, og boligen derved fremstå bedre i en salgssituation.

Energimærke til en-families huse og rækkehuseEnfamilieEjdIkonPNG [02/06/2023]

Krav til energimærke for en-families huse og rækkehuse

Der skal udarbejdes et energimærke for alle en-familiehuse og rækkehuse, når de sælges eller udlejes. Så skal du til at sælge dit hus eller leje det ud, skal du sørge for at få lavet et energimærke. Bruger du en ejendomsmægler, må ejendomsmægleren ikke markedsføre dit hus før energimærket er klar.

Et energimærke for et rækkehus udarbejdes normalt enkeltvist, men der kan også udarbejdes et energimærke for den samlede bebyggelse.

Et energimærke på et hus er lovpligtigt i modsætning til tilstandsrapporten. Såfremt du som sælger eller ejer ikke får udarbejdet energimærket, har køberen ret til at få dette udarbejdet på din regning. Så hvis du skal sælge dit hus, er der med andre ord ikke nogen vej uden om at du skal have lavet et energimærke på huset.

Energimærkets gyldighed er 10 årGyldighedsIkonPNG [02/06/2023]

Alle energimærker, også mærker der er udført tidligere, har en gyldighed på 10 år, dette er uanset hvilken udløbsdato der står på det tidligere udarbejdede energimærke.

Du skal dog have et nyt energimærke, såfremt der er sket bygningsændringer, energiforbedringer  eller ombygninger således at energimærket ikke mere er retvisende.

Såfremt energimærkningen sker i forbindelse med salg af dit hus, vil du kunne spare penge ved at få udført tilstandsrapporten samtidig med energimærket. Vi giver gerne et pakketilbud, som er billigere end hvis du bestiller dem enkeltvis.

Forbered dig til mødet med energikonsulentenCheckmarkPNG [01/06/2023]

Hvis energimærket udføres sammen med tilstandsrapporten, er det nogle af de samme dokumenter som skal bruges. Følgende bør foreligge - gerne i kopi:

  • Bygningstegninger (plan, snit og facader)
  • Seneste årsopgørelser for forbrug af el og varme.
  • Eventuel tidligere energimærkning.
  • For bygninger med hulmur, hvor der er givet byggetilladelse før 1. februar 1979, skal der foreligge dokumentation for hulmursisolering i form af attest fra autoriseret isolatør, ellers skal energikonsulenten, med ejers tilladelse, udføre en undersøgelse af hulmursisoleringen.
  • Attester for eftersyn og målinger på olie- eller gasfyr eller andre varmekilder.

Såfremt materialet er afleveret til ejendomsmægleren, vil mægleren normalt fremsende kopier til energikonsulenten forud for besigtigelsen, såfremt de får besked herom. Yderligere er energikonsulenten forpligtet  til at opbevare materialet og dokumentationen for energimærket på dit hus i 6 år.

Selve gennemgangen af husetBygningsgennemgangPNG [02/06/2023]

Når energikonsulenten kommer på ejendommen, foretages en registrering af bygningen, og de dele, der evt. ikke fremgår af tegningerne, måles op.

Energikonsulenten registrerer de forskellige bygningsdeles isoleringsgrad og vurderer varmeanlægget. Derefter beregner energikonsulenten standardforbruget for ejendommen og beregner, hvilke energibesparende foranstaltninger, der vil være rentable. Endvidere skal energikonsulenten vurdere, hvorvidt der er forslag eller forbedringer, der bør udføres i forbindelse med andre arbejder, der udføres på ejendommen.

Energimærke til fler-familiehuse og etageboligerFlerefamilieEjdIkonPNG [02/06/2023]

Krav til energimærke på fler-familie ejendomme

Flerfamiliehuse, herunder tofamiliehuse, ejerlejligheder, andelslejligheder, anpartslejligheder (herunder ideelle anparter) skal energimærkes, når de sælges, udlejes eller der overdrages brugsret til andelsboliger.

Et energimærke er lovpligtigt i modsætning til tilstandsrapporten. Såfremt du som sælger eller ejer ikke får udarbejdet energimærket, har køberen ret til at få dette udarbejdet på din regning. Så hvis du skal sælge din bolig, så er der med andre ord ikke nogen vej uden om at der skal have lavet et energimærke på ejendommen.

I etageejendomme og udlejede erhvervsejendomme kan ejer eller lejer på ethvert tidspunkt kræve, at ejerforeningen stiller et gyldigt energimærke til rådighed.

Det er ikke din bolig der skal laves energimærke på

Når man bor i ejerlejlighed eller andelsbolig i en etageejendom så er det hele bygningen der skal laves energimærke på. Det er ikke den enkelte lejlighed. Energimærkets gyldighed er 10 år.

Såfremt energimærkningen sker i forbindelse salg af boligen, kan dette i nogle tilfælde ske sammen med udarbejdelse af tilstandsrapport, da der kan udarbejdes tilstandsrapport på nogle af disse typer ejendomme.

Bygninger over 1000 m2

Såfremt bygningen er større end 1000 m² er bygningen omfattet af krav om regelmæssig energimærkning og skal energimærkes regelmæssigt hvert 10 år

Forbered dig til mødet med energikonsulentenCheckmarkPNG [01/06/2023]

Ved gennemgang af ejendommen bør følgende foreligge - gerne i kopi:

  • Bygningstegninger (plan, snit og facader)
  • Seneste årsopgørelser for forbrug af el, vand og varme.
  • Eventuel tidligere energimærkning.
  • For bygninger med hulmur, hvor der er givet byggetilladelse før 1. februar 1979, skal der foreligge dokumentation for hulmursisolering i form af attest fra autotiseret isolatør, ellers skal energikonsulenten, med ejers tilladelse, udføre en undersøgelse af hulmursisoleringen.
  • Attester for lovpligtige eftersyn og målinger på olie- eller gasfyr eller andre varmekilder.
  • Driftsjournaler
  • Målinger af luftmængder for eventuelle ventilationsanlæg
  • Eventuelle planer for renovering eller ombygningsarbejder på ejendommen.

Selve gennemgangen af ejendommenBygningsgennemgangPNG [02/06/2023]

Når energikonsulenten kommer på ejendommen, foretages en registrering af bygningen og de dele, der ikke fremgår af tegninger opmåles. Der skal være adgang til et udvalg af lejligheder og fælles arealer, kælder, tagkonstruktion, varmecentral mm. Energikonsulenten vil give nærmere oplysninger i forhold til ejendommens størrelse og opbygning.

Energikonsulenten skal registrere de forskellige bygningsdeles isoleringsgrad og vurdere varmeanlægget, tekniske installationer og belysningsanlæg og herefter beregne standardforbruget for ejendommen og beregne hvilke energibesparende foranstaltninger, der vil være rentable. Endvidere skal energikonsulenten vurdere, hvorvidt der er forslag eller forbedringer, der bør udføres i forbindelse med renovering eller andet arbejde der udføres på ejendommen.

Energimærke til sommerhuseFritidshusIkonPNG [02/06/2023]

Siden 1. september 2017 er det ikke længere lovpligtigt at få lavet energimærker på sommerhuse. Indtil 1. september 2017 har det været lovpligtigt for sommerhuse på over 60 kvm at få lavet energimærker.

Ønsker man stadig at få lavet et energimærke af sommerhuset, evt. hvis det formodes at have et godt energimærke, så vil det blive udført efter reglerne for helårsbebyggelse. Et godt energimærke vil kunne fremme salget af et sommerhus.

Pakketilbud ved samtidig bestilling af tilstandsrapport og eleftersyn

Såfremt energimærkningen sker i forbindelse med salg af dit sommerhus, vil du kunne spare penge ved at få udført tilstandsrapporten samtidig med energimærket. Vi giver gerne et pakketilbud, som er billigere end hvis du bestiller dem enkeltvis.SkærmPriserRapportsætPNG [18/05/2023]

Se vores priser her.

Energimærke for nybyggeriBygningskonstruktionPNG [01/06/2023]

Alle nye bygninger skal ifølge bygningsreglementet energimærkes. Det betyder at hvis du er ved at få opført en ny bolig, så skal den også have lavet et energimærke.

Energirammen - inden energimærket

I forbindelse med anmodning om byggetilladelse, skal der foreligge en energirammeberegning der opfylder bygningsreglementets krav. Energirammen omfatter bygningens samlede behov for tilført energi til opvarmning, ventilation, køling og varmt brugsvand.

Såfremt, der sker ændringer i projektet, skal beregningen udføres på ny.

Gennemgang af energiramme og de faktiske forhold

Når dit byggeri færdigmeldes, skal en beskikket energikonsulent eftervise, hvorvidt din bygning nu også er opført efter de krav og forudsætninger, der er i energirammeberegningen. Energikonsulenten skal udarbejde et energimærke med baggrund i de beregninger, der er indsendt i forbindelse med ansøgning om byggetilladelse samt ud fra en registrering af de faktuelle forhold. Energikonsulenten skal have energirammeberegningen i elektronisk form og konsulenten må ikke rette i de data der modtages.

Nødvendig dokumentation til energimærketDokumentIkonCheckmarkPNG [01/06/2023]

Ved besøg af energikonsulenten skal der fremlægges dokumentation for anvendte isoleringsmateriale, isoleringsgrad af skjulte rør i gulve, indreguleringsrapport for varmeanlæg og eventuel ventilationsanlæg samt rapport for målte luftmængder. Disse ting er nødvendige for den beskikkede energikonsulent kan udarbejde det lovpligtige energimærke.

Krav til uvildighed omkring energimærket

Det må ikke være den samme konsulent eller firma, der har udført beregningerne i forbindelse med byggetilladelsen, som foretager den endelige energimærkning, Ligeledes må konsulenten ikke have deltaget i projekteringen af bygningen.

Læs evt mere i Energistyrelsens nyhedsbrev om energimærkning af bygninger.

Til Salg Skilt

Til Salg skilt kender de fleste sælgere – tror de.

Hos WEBm2 er et Til Salg Skilt ikke blot et alm. skilt med et logo og en simpel tekst som ”Til Salg” og så et telefonnr.!

Vi har gennem mange års erfaring anvendt nogle simple men afprøvede teknikker og herved er vi kommet frem til et Til Salg Skilt på hele 50 x 70 cm!

Se eksempel herStålskilt [11/03/2016]

WEBm2 s? Til Salg Skilt virker! Næsten alle købere som ser skiltet stopper op og læser skiltet, hvilket netop er hele ideén med skiltet! Skiltet har selvfølgelig QR-kode integreret hvilket gør købere kan scanne koden med deres iPhone eller android telefon og direkte hente alle oplysninger ned på deres egen mobiltelefon og dermed huske alle detaljer om huset og evt. tidspunkter for åbent hus m.v.

Skiltet indeholder også helt utraditionelt billeder fra ejendommen som blikfang og med en del oplysninger som f.eks. boligareal, antal værelser/stuer, grundareal, opførelsesår m.v. En bestemt relevant oplysning kan dog ikke direkte aflæses på skiltet og det er prisen! Årsagen hertil er bevist eftersom vi naturligvis gerne vil i kontakt med den potentielle køber og derfor gerne vil have de, efter at have set skiltet, vælger at kontakte os eller dig som sælger så vi/du kan udføre normalt salgsarbejde.

Husk også skiltet opfanger evt. naboer og venner til disse som evt. kender nogen som kunne være interesseret i at bo netop der!

  1. Ved lejligheder gælder der særlige vilkår og derfor kan skiltet heller ikke være så stort og dermed ser dette anderledes ud. Her anvendes et udhængsskilt, se eksempel her.Udhængsskilt [11/03/2016]

Gode råd til bedre boligsalgTipsogTricksIkon [16/05/2023]

Her angives nogle få men enkle ting der helt sikkert hjælper dig til at få et bedre og mere smidigt bolig salg.

  • Det er vigtigt der er pænt og ryddeligt og specielt at gulvareal er ryddet mest muligt. Puds evt. vinduerne, vask gulvet og støv af dermed virker rummene lyse og mere rummelige.
  • Sørg for græsset er klippet og blomsterbede fri for ukrudt. Det giver et meget bedre indtryk af selve huset.
  • Pynt evt. op med friskeafskåredeblomster eller nogle grønneplanter. Det pynter i alle hjem og hjælper til med at drømmene løftes.
  • Træk altid gardiner fra så lys kan slippe igennem og gøre rummene lyse og venlige. Lys påvirker osmennerskersærligt meget og er derfor meget vigtigt.
  • Luft altid godt og grundigt ud. En indesluttet lugt kan virke afskrækkende på en køber.
  • Hjemmebagt giver også altid en speciel ogpossitivatmosfære.
  • Har du husdyr er det meget vigtigt disse evt. er fjernet ved fremvisninger. Årsagen er ikke alle købere bryder sig om husdyr og heller ikke alle husdyr bryder sig om fremmede!
  • Lad om muligt ejendomsmægleren om fremvisningen (tilvalg). Årsagen hertil skal alene ses ud fra ikke alle købere ønsker at give reelt udtryk for ejendommensåfremtsælger er til stede – køber har vel pli. Dermed kan vigtige købssignaler fejlfortolkes eller direkte misfortolkes og evt. barriere hos en køber kan ikke blive ”løst” og dermed kan et potentielt salg gå i vasken. Mæglerne hos WEBm2 har erfaringen lad evt. den blive brugt selvom du som sælger kender din bolig bedst.

FremvisningenFremvisningsIkonPNG [02/06/2023]

Fremvisningen sker oftest ved en køber ser boligen på internettet og herefter kontakter enten WEBm2 eller dig som sælger direkte for aftale om passende tidspunkt for fremvisning.

Det kan dog også forekomme ifm. åbent hus arrangement hvor en eller flere potentielle købere har valgt at give møde for at besigtige ejendommen.

Hos WEBm2 er fremvisning tilvalg og det er derfor helt op til dig som sælger hvem som påtager sig denne opgave.

Åbent husMaeglerfremvisning1 [17/01/2019]

Åbent hus er et forudbestemt tidspunkt hvor alle interesserede indbydes til at møde op på ejendommens adresse for at besigtige ejendommen uden forudgående aftale herom.

Åben hus kan varmt anbefales med passende mellemrum.

Husk at få navn, telefonnummer og evt. e-mailadresser på de fremmødte idet det ellers ikke vil være muligt at kontakte disse efterfølgende for at følge op!

Husk annoncer tidspunktet i god tid forinden så er der større chance for et godt fremmøde.

ForhandlingForhandlingsIkonPNG [02/06/2023]

Dette kan være en vanskelig proces og oftest kræver det også en smule erfaring og en vis portion psykologi og såfremt du ikke føler du som sælger ønsker at påtage dig denne opgave kan du vælge WEBm2 skal påtage sig denne opgave.

Denne opgave er tilvalg i alle mæglerpakker med undtagelse af Medium og Premium pakken.

Læs evt mere her – se under Forhandling.

KøbsaftaleKoebsaftaleIkonPNG [02/06/2023]

Når en køber viser sig at være interesseret vil du som sælger eller WEBm2 som mægler indgå i en form for realitetsforhandling med køberen. Såfremt køber stadig er interesseret herefter vil der typisk blive udarbejdet en købsaftale som køber vil blive anmodet om at underskrive og indtil du som sælger vælger at underskrive købsaftalen, er denne alene et købstilbud.

Købsaftalen indeholder de vilkår ejendommen handles under og angiver ligeledes alle de frister, vilkår og dokumenter som handlen er betinget af og såfremt både køber og dig som sælger kan tiltræde disse vilkår, vil købsaftalen normalt blive underskrevet af begge parter hvorefter ejendommen er solgt.

FortrydelsesretFortrydelsesfristIkonPNG [02/06/2023]

Når købsaftalen er underskrevet af dig som sælger og køber har modtaget besked herom vil køber have 6 hverdage til evt. at fortryde købet. Skulle køber vælge at benytte sig af sin lovmæssige fortrydelsesret skal køber betale dig som sælger 1% af den nominelle købesum i købsaftalen.

Det er derfor meget usædvanligt at køber herefter fortryder.

RådgivningRaadgivningPNG [02/06/2023]

WEBm2 tilbyder alle sælgere rådgivning i forbindelse med salget af en ejendom.

Ønsker du som sælger rådgivning, kan du til enhver tid kontakte WEBm2 og herefter vælge nøjagtig den type rådgivning du føler du har behov for. Det kan f.eks. være den totale handel eller det kan være dele deraf, f.eks. i forbindelse med selve forhandlingen med køber eller den efterfølgende berigtigelse. Rådgivningen er derfor også afhængig af hvilken type mæglerpakke du har valgt hos WEBm2 – dog kan du altid senere tilvælge netop den type rådgivning du skulle få brug for såfremt du ikke fra starten har valgt denne pakke.

Du vil derfor altid føle du kan få hjælp såfremt du skulle få behov herfor.

Ejerskiftelån

Tidligere kunne en handel gennemføres som en finansieret handel, men efter 1/1 2015 gennemføres alle handler som en kontanthandel - altså uden noget finansieringstilbud og dermed også uden noget ejerskiftelån og sælgerpantebrev, men alene med en udbetaling og som oftest en bankgaranti for restkøbesummen.

Lovgivningen giver mulighed for en belåning i helårsbeboelse på max 80% af købesummen. Hvilken låne type køber vælger vil afhænge af den rådgivning og anbefaling som køber typisk forinden har aftalt med købers eget pengeinstitut.

Ønsker køber tilbud på finansiering henviser WEBm2 køber til BRF kredit med anmodning om de vil tage sig af denne ekspedition idet dette ikke længere er lovligt for mæglerne i Danmark.

WEBm2 kan i øvrigt også tilbyde dig attraktive ydelser via vores samarbejdspartner BRF Kredit og eller Jyske Bank på f.eks. hjemtagelse og indfrielse af evt. eksisterende lån i ejendommen. Her kan du opnå særligt fordelagtige vilkår – kontakt os for tilbud herpå.

Sælgerpantebrev

Dette anvendes nærmest aldrig mere jf. ovenstående.

Et sælgerpantebrev er et pantebrev, som køber udsteder til sælger som sikkerhed for evt. restkøbesum. Restkøbesummen er den del som er tilbage når udbetalingen og størrelsen på ejerskiftelånet (kontantomregnet) er fratrukket den kontante købesum. Typisk mellem 10-15 % af købesummen.

Købsaftalen angiver normalt en frist til køber samt en indfrielseskurs til køber såfremt denne ønsker at indfri sælgerpantebrevet, hvilket normalt skal ske senest fristen for udstedelse af skødet.

Om en køber vælger at indfri et sælgerpantebrev, afhænger normalt af om køber har pengene eller adgang dertil eller ej. Nogle gange låner en køber også dette beløb af sin bank og herefter er det købers bank som efterfølgende berigtiger evt. lysning af behørig sikkerhed for lånebeløbet.

Kurssikring

Kurssikring for dig som sælger efter alle handler som udgangspunkt gennemføres som kontanthandler er således kun i forhold til evt. indestående lån.

Kurserne på både obligationer og sælgerpantebreve varierer dagligt i forhold til den dagskurs der er anvendt i salgsopstillingen. Dette kan få betydning for det provenu du får som sælger alt efter hvem der har kursrisikoen – køber eller sælger.

De fleste handler gennemføres som sagt som kontanthandler og her har du som sælger alene en kursrisiko for evt. indestående lån.

WEBm2 anbefaler altid du som sælger kurssikrer dine evt. indestående lån og dermed eliminerer den kursrisiko du har herfra og specielt hvis perioden frem til indfrielse er lang. Vi anbefaler du drøfter mulighederne for kurssikring med din bank eller med BRF-Kredit.

Indfrielse af eksisterende lån

Du skal som sælger indrømme køber en frist til at få tinglyst købers nye ejerskiftelån således køber kan opnå stempelrefusion. Dette kan alene opnås såfremt dine nuværende realkreditlån ikke er blevet afmeldt hos tinglysningsretten. Dette skal derfor altid aftales mellem dit pengeinstitut og købers således der kan ske koordinering heraf.

WEBm2 anbefaler altid du som sælger kurssikrer dine evt. indestående lån og dermed eliminerer den kursrisiko du har herfra og specielt hvis perioden frem til indfrielse er lang. Vi anbefaler du drøfter mulighederne for kurssikring med din bank eller med BRF-Kredit.

Hjemtagelse af nyt ejerskiftelån

Hvis der er aftalt kontanthandel, er det købers pengeinstitut som hjemtager og så skal du og dit pengeinstitut alene være opmærksom på evt. stempelrefusion til køber, se ovenfor.

Er der derimod aftalt finansieret handel vil det derimod typisk være dit pengeinstitut eller BRF Kredit som hjemtager købers nye ejerskiftelån og samtidig indfrier evt. eksisterende lån som ikke overtages af køber.

SkødetTinglysningSkoedePNG [02/06/2023]

På baggrund af købsaftalen, som er den juridiske bindende aftale mellem dig og køber, oprettes et digitalt skøde, der signeres af både dig og køber via NemID. Har du ikke et NemID skal du bestille dette eller udstede en fuldmagt hertil.

Det vil normalt være købers advokat som opretter det digitale skøde, men det aftales på forhånd i købsaftalen.

Registreringsafgiften til staten udgør 0,6 % med tillæg af kr. 1.850 som fast afgift for tinglysningen af skødet. Beløbet oprundes til nærmeste kr. 100. Afgiften beregnes af købesummen eller seneste off. ejendomsvurdering alt efter hvilken værdi som er højest.

Skødet vil i nogle tilfælde være behæftet med rets anmærkninger og dette vil der oftest være såfremt der er indestående lån i ejendommen som endnu ikke er blevet aflyst. Når alle rets anmærkninger er blevet slettet og skødet dermed er anmærkningsfrit kan købesummen frigives medmindre andet særligt er aftalt.

Ekspeditionstiden varierer en del, men normalt kan der godt gå op til 1 måned fra overtagelsen til handlen er helt på plads og købesummen er helt frigivet.

Reguleringsopgørelse

Reguleringsopgørelsen har til formål at regulerer for alle afvigelser i de faktiske omkostninger og kurser sammenlignet med de stipulerede tal som fremgår af den indgået købsaftale.

Evt. saldo i enten købers eller sælgers favør reguleres over købesummen.

Der er normalt købers advokat som udfærdiger opgørelsen. Den skal foreligge senest 8 dage efter alle kurser og omkostninger er kendte.

Refusionsopgørelsen

En refusionsopgørelse har til formål at regulerer alle omkostninger og udgifter hen over den aftalte overtagelsesdato. Dvs. udgifter som eksempelvis er betalt af sælger for en længere periode end sælger er endt med at eje ejendommen og som derfor skal refunderes af køber for dennes ejerperiode.

Det er normalt købers advokat som forestår denne opgørelse. Saldoen i enten købers eller sælgers favør erlægges typisk kontant af køber eller med fradrag i de deponerede midler hos sælger.

Typiske poster på refusionsopgørelsen vil være: terminsrenter, ejendomsskatter, fællesudgifter, kontingenter til evt. grundejerforening eller lign., oliebeholdning, varme m.fl.

MitID erstatter NemIDMitIdPNG [02/06/2023]

MitID har erstattet NemID og er den nyeste og mest sikrer login-løsning til identifikation på internettet.

MitID består af et brugernavn, en adgangskode og en kode – ganske som vi kendte det fra NemID.

  1. Det er ikke muligt at gennemfører en handel i WEBm2 uden du harMitID!

Før overtagelsen

Såfremt du og køber aftaler at mødes i ejendommen før overtagelsen for evt. at gennemgå stophane til vandet, udluftningsventil på fyret eller andet praktisk omkring ejendommen er dette helt almindeligt. Det giver samtidig køber en opfattelse af der er styr på tingene og en lettere tilgang til ejendommen efter overtagelsen.

Det er heller ikke unormalt at køber og sælger indgår aftaler omkring særlige effekter så som gardiner eller andet særligt tilpasset inventar du som sælger ønsker at tilbyde køber udenom købesummen – dog er det vigtigt i sammen udarbejder en særskilt aftale herom idet netop disse ting oftest ikke er aftalt på forhånd i købsaftalen

 På selve overtagelsesdatoenNoeglePNG [02/06/2023]

Normalt er det aftalt ejendommen skal være ryddet (herunder også lofter og udhuse) og rengjort kl. 12.00. Det vil også være det som fremgår af købsaftalen medmindre andet særligt er aftalt.

Alle nøgler til ejendommen, postkasse, udhuse m.v. udleveres mod kvittering til køber og samtidig aflæses samtlige forbrugsmålere. Husk at få købers underskrift på denne aflæsning også!

Aflæsningen afleveres eller indsendes til forsyningsselskabet med oplysning om din nye adresse og herefter modtager du en afregning. Husk at afmelde evt. Betalings Service.

  1. Ved ejerlejligheder skal sælger oftest kontakte administrator og aftale tid for aflæsning af evt. vand og varme!

Husk det er dig som sælger som har pligt til at melde ejerskifte.

Afregning/FrigivelseAfregningPNG [02/06/2023]

Når skødet er endelig og anmærkningsfrit (se under Skødet) kan købesummen frigives medmindre andet særligt er aftalt i købsaftalen eller senere.

Det er også her WEBm2 opgør sagen og sender faktura for vederlag m.v. Evt. saldo til WEBm2 overføres fra deponeringskontoen og ligeledes saldo i din favør overføres af os til deponeringskontoen.

Handlen er herefter afsluttet!

TestimonialTrustPilot5stjerner [04/03/2017]

Hos WEBm2 håber vi du har været glad og tilfreds med den service og rådgivning du har modtaget samt med hele salgs forløbet?

Vi håber derfor du sammen med mange andre af vores sælgere gennem tiden vil sende os en anbefaling så vi kan vise vores fremtidige kunder vi er en seriøs og kvalitetssikker samarbejdspartner når der skal sælges fast ejendom i Danmark.

På forhånd mange tak og tusind tak for handlen.

 Når ejendommen er solgtHusSolgt.PNG [19/02/2021]

Her en lille huske liste på ting der skal gøres ifm. du har solgt:

  • bestille aflæsning af vand og varme (Hvis ejerlejlighed)
  • afmelde evt. Betalings Service
  • efterlade brugsanvisninger/garantibeviser på alle HHVsåfremtde stadig findes
  • efterlade evt. brugsanvisninger mv. på fyrsåfremtdisse findes
  • indsamle evt. ekstra nøgler hos familie, naboer m.v. så køber modtager alle nøgler til ejendommen
  • bestille flytning af f.eks. internet,kabel-TVm.v.
  • bestille evt. flyttefolk
  • bestille evt. håndværkere i god tidsåfremtder er ting som skal udbedres forinden overtagelsen?
  • melde flytning på www.borger.dk

 Nyttige adresser og telefonnumreInfoPNG [02/06/2023]

 

Ankenævnet for forsikring

Anker Heegårds Gade 2

1572 København V Tlf. 33 15 89 00

 

Pengeinstitut ankenævnet

Amaliegade 8B, 2

1022 København K Tlf. 35 43 63 33

 

BRF Kreditforening